frontbild

Hyresgästinformation

Att bo hos oss

Har du funderingar på att flytta till någon av våra bostäder och undrar över hur det är att bo hos oss? Eller bor du kanske redan hos oss men är osäker på hur något fungerar? Då har du kommit rätt! Här går vi igenom de vanligaste frågorna och problemen som hyresgäster har. Vi tittar bland annat på städning av tvättstuga, sophantering och hyresbetalning. Om det du söker inte kan hittas på denna sida så går det bra att maila oss på kontakt@magistratus.se så svarar vi dig så fort vi bara kan!

Tvättstuga

För oss på Magistratus Fastigheter är det viktigt att våra hyresgäster trivs i våra hus och en ovårdad tvättstuga kan uppreta många! Därför är det väldigt viktigt att våra hyresgäster sköter städningen av tvättstugan efter varje användning. Nedan följer en checklista för att hjälpa de som är osäkra på vad som behöver göras efter att man använt sin tvättstuga.

  • Se till att samtliga tvättmedelsfack är rena och utan gammalt tvättmedel som fastnat.
  • Tvätta av ovansidan av alla maskiner och töm ev. torktumlare från damm.
  • Borsta av hela tvättstugans golv och rengör sedan med mopp och såpa.

Följande produkter skall finnas er till handa i tvättstugan så att ni enkelt kan hålla rent:

  • Mopp
  • Sopborste
  • Disktrasa
  • Borstar
  • Såpa

Saknas något av det ovanstående i tvättstugan så ber vi er höra av er till oss så fort som möjligt så vi kan ersätta detta!

Soprum

I våra hus finns alltid de tre standardkärlen; Komposterbart, Brännbart och Deponi. Är man osäker på vad som kan slängas i dessa kärl och vad man själv måste forsla bort kan man ta kontakt med kommunen. Tänk på att vissa saker, så som batteri, är olagligt att slänga i något av dessa tre kärl!

Komposterbart
Till Komposterbart räknar framförallt det som också kallas för hushållsavfall. Exempel på sådant finns nedan:

  • Matrester som kött, fisk, pasta mm
  • Frukt och grönsaker
  • Ägg
  • Kaffesump, tepåsar och filter
  • Hushållspapper

Brännbart

  • Textiler
  • Böcker
  • Plastföremål
  • Dammsugarpåsar
  • Blöjor
  • Bindor
  • Kattsand
  • Skor
  • Rakhyvlar

Deponi

  • Porslin
  • Speglar
  • Cykeldäck
  • Grytor
  • Verktyg

Hyresbetalning

Hyran skall alltid betalas i förskott, dvs. hyran för en viss månad betalas senast den sista i månaden innan. Vi accepterar normalt inte att hyran betalas kontant, utan istället ska den betalas elektroniskt eller via bank. När du betalar in hyran till Magistratus Fastigheter, använder du Bankgiro 406-5314. Välj sedan Meddelande istället för OCR-nummer. Som meddelande anger du antingen fastighet + lägenhet, eller fullständigt namn.

Försenad eller utebliven hyresbetalning

Har hyran inte inkommit till oss i början av varje månad, kommer en påminnelse skickas ut till hyresgästen där vi också debiterar en påminnelseavgift om 160kr. Dröjer betalningen trots detta, skickas ärendet till Eurofinance Inkasso. Betalas hyran fortfarande inte efter detta anlitas Kronofogdemyndigheten för indrivning av skulden. Betalas inte hyran till Inkasso eller Kronofogden får hyresgästen en betalningsanmärkning. Anmärkningen finns kvar i flera år och omöjliggör för personen i fråga att ta banklån, ansöka om kredit etc. Det är därför ytterst viktigt att inte dröja med betalning av hyra, eller andra räkningar.

Kontakt och Klagomål

Har du frågor eller klagomål gällande ditt boende? Tveka då inte utan kontakta oss så fort som möjligt så vi kan hjälpa dig. Det finns även ett användbart felanmälningsformulär här på vår hemsida som du kan använda. Din anmälan hamnar då hos oss direkt och vi kan planera in en åtgärd så fort som möjligt.

Magistratus